یکی از دلایل محبوب بودن درختان برای بسیاری از انسانها توانایی این موجودات زیبا در جذب دی اکسید کربن از اتمسفر، استفاده از آن برای تولید انرژی و بازتاباندن اکسیژن حیات بخش به محیط زیست است. فرایندی که فتوسنتز نام گرفته دارد و خودروسازان چینی با الهام از این فرایند قصد تولید خودرویی دارند که انرژی خود را از دی اکسید کربن تولید میکند.
شرکت خودروسازی شانگهای به تازگی طرحی جالب و خلاقانه را برای تولید خودرویی با توانایی فتوسنتز ارائه کرده که میتواند دی اکسید کربن محیط را به خود جذب کرده و اکسیژن تولید کند.
طرح این خودرو با نام خودروی YeZ که هنوز جزئیاتی از آن ارائه نشده است در نمایشگاه شانگهای در معرض دید عموم قرار گرفت. Yez به زبان چینی باستانی به مفهوم برگ است و با دیدن طرح خودرو دلیل چنین نامگذاری به خوبی آشکار خواهد شد، زیرا سقف این ماشین ظاهری مانند یک برگ دارد.
شرکت خودروسازی شانگهای به تازگی طرحی جالب و خلاقانه را برای تولید خودرویی با توانایی فتوسنتز ارائه کرده که میتواند دی اکسید کربن محیط را به خود جذب کرده و اکسیژن تولید کند.
طرح این خودرو با نام خودروی YeZ که هنوز جزئیاتی از آن ارائه نشده است در نمایشگاه شانگهای در معرض دید عموم قرار گرفت. Yez به زبان چینی باستانی به مفهوم برگ است و با دیدن طرح خودرو دلیل چنین نامگذاری به خوبی آشکار خواهد شد، زیرا سقف این ماشین ظاهری مانند یک برگ دارد.
جزئیات تکنیکی این خودرو هنوز آشکار نشده است اما به گفته طراح آن سقف خودرو نور خورشید را جذب کرده و آن را به الکتریسیته تبدیل میکند و در عین حال ملخهای چرخان در چرخهای خودرو از انرژی باد برای تامین نیروی خودرو استفاده خواهند کرد.
بدنه YeZ نیز از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است زیرا از چارچوب فلزی و زیستی ساخته شده که میتواند آب و دی اکسید کربن را جذب کرده و آنها را به جریان الکتریکی که در باطری های لیتیومیخودرو ذخیره خواهند شد، تبدیل کند.
بر اساس گزارش ان بی سی، با وجود تلاشهای موازی که در زمینه استفاده از منابع طبیعی انرژی پاک یا ساخت برگهای مصنوعی در دیگر بخشهای جهان از جمله در موسسه MIT و دانشگاه لیدن هلند در حال انجام است، انتظار تجاری شدن چنین طرحی تا سال 2030 بعید نخواهد بود.
بدنه YeZ نیز از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است زیرا از چارچوب فلزی و زیستی ساخته شده که میتواند آب و دی اکسید کربن را جذب کرده و آنها را به جریان الکتریکی که در باطری های لیتیومیخودرو ذخیره خواهند شد، تبدیل کند.
بر اساس گزارش ان بی سی، با وجود تلاشهای موازی که در زمینه استفاده از منابع طبیعی انرژی پاک یا ساخت برگهای مصنوعی در دیگر بخشهای جهان از جمله در موسسه MIT و دانشگاه لیدن هلند در حال انجام است، انتظار تجاری شدن چنین طرحی تا سال 2030 بعید نخواهد بود.