صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

گفت‌وگو با لیلا بلوكات بازیگر سریال آسمان همیشه ابری نیست

لیلا بلوكات
 
در انتخاب نقش‌هایم حساسیت زیادی دارمسریال آسمان همیشه ابری نیست مسائل و مشكلات جوانان را از زاویه‌ای متفاوت به تصویر كشیده است. روایت زندگی سهیلا، نسرین، مهتاب و مرجان.
لیلا بلوكات در این مجموعه نقش سهیلا را بازی می‌كند. نقشی كه بار اصلی قصه را به دوش می‌كشد. با او در مورد حضورش در این سریال به گفت‌وگو نشستیم.
چگونه توانستید شخصیتی كه دانش‌آموز مقطع پیش‌دانشگاهی است را اینقدر قابل‌ باور بازی كنید؟
شاید چون قبلا هم این سوال از من پرسیده شده، پاسخم تكراری باشد ولی خب، من وقتی نقشی را می‌پذیرم، تمام ذهنم مشغول می‌شود، به اطرافم نگاه می‌كنم، به نظرم كاراكترها، همه در اطراف ما زندگی می‌كنند، باید با هوش بود و الگو گرفت. در مورد شخصیت سهیلا هم، این اتفاق افتاد، در حین این كه چندین كتاب هم خواندم، كه «مامان و معنی زندگی» اثر آروین یالوم را پسندیدم و كمك فراوانی هم به من كرد. و نتیجه این شد كه دیدید.

چگونه نقشی كه به لحاظ سنی كمی با شما متفاوت است را پذیرفتید؟
من اصولا آدم ریسك‌پذیری هستم و موقعیت‌هایی نو و سخت را دوست دارم. متفاوت بودن به یك نقش ناچارم می‌كند فعال‌تر شوم، بیشتر بخوانم و بیشتر تلاش كنم. وقتی آدم دانسته ریسك می‌كند، ناچار می‌شود پاسخگو باشد و از پس كار بربیاید.

سریال راجع به مسائل روز جامعه است ولی در‌طول آن مشكلاتی كه بوجود می‌آید سردستی و پیش‌پا افتاده است الان نگرانی خانواده‌ها چیزهایی بیشتر از اینها نیست؟
تلویزیون به عنوان یك رسانه ملی، قطعاً در اعتلای فرهنگ مردم تأثیر بسزایی دارد و این موضوع را نباید نادیده گرفت كه محدودیت‌هایی هم وجود دارد و تا همینجا هم این كار از خطوط قرمز فراتر رفته و تا جایی كه توانسته به مشكلات اشاره شده و بنده هم به سهم خودم فقط در حیطه خودم (بازیگری) می‌توانم نظر بدهم.

تفاوت شما با دیگر بازیگران این است كه شما از كلیشه شدن پرهیز كردید چقدر دوست دارید متفاوت باشید؟
آگاهانه و دانسته به این سمت‌وسو رفته‌ام، و البته این موضوع را هم بگویم كه سمت‌وسو دادن به این هدف كار بسیار مشكلی بود، به دو دلیل، اول این‌كه ناچار شدم پیشنهادات خیلی از دوستان كه همیشه به من لطف داشته‌اند را رد كنم. دوم این‌كه باید اول به خودم و بعد به مخاطبانم خودم را اثبات كنم، راستش هنوز هم همیشه اولین روزهای فیلمبرداری استرس دارم.
به هر حال تمام تلاش من این است كه بتوانم در انتخاب‌هایم دقت عمل بیشتری داشته باشم البته گذشته از این هم من در زندگی شخصی نیز همین‌طور هستم هیجان و بدعت و جدال‌های درونی سرزنده‌ام می‌كند. تنوع در نقش‌ها و كاراكترها آدم را به تحرك، تفكر و تحلیل وا می‌دارد. مجبور می‌شوی بیشتر بخوانی، بیشتر یاد بگیری، به روز باشی و دامنه دانسته‌هایت را مدام گسترش دهی و این خوب است، شاید در ابتدا خیلی باور پذیر نباشد اما این من هستم كه باید با همه وجود از هر آنچه در اختیار دارم، روانی و فیزیكی بهترین استفاده را بكنم و كاراكتری را كه به من سپرده شده در همه ابعادش زنده و باورپذیر خلق كنم. به گمان خودم با بازتابی كه دیده‌ام تا حدود زیادی هم موفق بوده‌ام.

در مورد ویژگی‌های شخصیت سهیلا توضیحی دارید؟
سهیلا دختری است از قشر پایین جامعه كه در ??سالگی مادرش را از دست داده و كمبود مهر‌مادری، حضور پدری كه معتاد است و خیلی در زندگی او جایی ندارد او را به دختری چند بُعدی تبدیل كرده، سهیلا با خواهر و شوهرخواهرش زندگی می‌كند. دختری‌ است با مَرام و لوطی مسلك كه به گویش او لحنی لات‌گونه دادم و ریتم گویشش را تند و عجولانه دیدم. لحن و گویش پایین نشین و تا حدودی سطحی، رفتاری كه به وضوح با سادگی توأم است. مَرام و معرفت ذاتی سهیلا او را بارها‌و‌بارها دچار شرایط بُغرنج می‌كند. ذهنم در آن مدت بشدت درگیر شد و به این شكل سعی كردم سهیلایی متفاوت به لحاظ كاراكتر خلق كنم.

نقش اصلی یا فرعی بودن آن چقدر برایتان مهم است؟
معتقدم یك بازیگر ناچار است از همه استعداد و خلاقیت‌اش استفاده كند و نگذارد مخاطبش عادت كند كه او را فقط در یك قالب خاص ببیند و به نوعی با حضور در آن نقش كلیشه شود. به نظرم كوتاه یا بلند بودن نقش خیلی مهم نیست نكته اصلی این است كه نقش باید به نوعی در قصه محوری باشد و مخاطب بتواند تمام و كمال آن كاراكتر را بپذیرد، چیزی كه خود من خیلی سعی كردم در پذیرش نقش‌های انتخابی‌ام آن را اعمال كنم. یك كاراكتر باید بتواند نمود عینی و ذهنی یك زندگی واقعی را برای مخاطب به تصویر بكشد در غیر این‌صورت كلمه «بازیگر» دیگر مفهومش را از دست می‌دهد.

به نظر می‌رسد شخصیت خیلی حساسی دارید چقدر این خصیصه در انتخاب نقش‌هایتان اثرگذار است؟
هر چیزی كه به حرفه هنری‌ام مربوط بشود در موردش دقت‌نظر و حساسیت زیادی به خرج می‌دهم. این اتفاق در مورد نقش‌های انتخابی‌ام بسیار دیده شده است و اگر نقش‌هایی را كه تاكنون ایفا كرده‌ام كنار هم قرار دهید متوجه می‌شوید كه تمام سعی و تلاشم این بوده كه جسارت به خرج بدهم و كاراكترهای جدیدی خلق كنم حتی تازگی‌ها یك كاراكتر طنز را پذیرفتم دریك فیلم سینمایی با طنز موقعیت. امیدوارم در شخصیت‌پردازی این نوع كاراكتر هم سربلند بیرون بیایم.

نقش سهیلا، نقش سختی بود و فكر می‌كنید چقدر در ایفای این نقش موفق بودید؟
سختی كه معنا ندارد مگر اصلا شغلی وجود دارد كه سختی نداشته باشد. من بازیگرم، عاشق كشف و شهودم و معتقدم این خصیصه هر بازیگری است. تفاوت و دشواری و جدال لازمه كارم است و من با اشتیاق از این موضوع استقبال می‌كنم كه سربلند بیرون بیایم. در مورد این‌كه چقدر این نقش مورد پذیرش بینندگان این مجموعه بوده فكر می‌كنم باید جواب این سوال را مخاطبان این سریال و خوانندگان روزنامه شما بگویند.

از كار با آقای سعید عالم‌زاده بگویید؟
تجربه بسیار خوبی با این تیم و گروه داشتم، بخصوص آقای عالم‌زاده؛ ایشان صبورانه و مهربان با بازیگران برخورد می‌كرد؛ ضمناً در هدایت بازیگران بسیار كمك می‌كرد و از ایده‌های خوب ایشان برای سهیلا بهره بردم. امیدوارم در آینده هم شاهد كارهای فاخرشان باشیم.

در حال حاضر مشغول چه كاری هستید؟
فیلم سینمایی آقا یوسف را آماده پخش دارم.
فیلم سینمایی روز رستاخیز را نیز بتازگی به‌اتمام رسانده‌ام.
و در حال حاضر هم مشغول ایفای نقش در سریال اینجا تهران است به كارگردانی آرش معیریان هستم.
 
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis
 
ساخت سال 1388 گالری عکس, مدل لباس 2014 ,عکس عاشقانه,فانتزی, عکس بازیگران.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده